Kuvan voimaa

Mikä on etiketin vaikutus viiniä valittaessa? Olen usein miettinyt tätä, sillä monille etiketti tuntuu olevan yksi tärkeimmistä valintakriteereistä viinihyllyn ääressä, ja Alkon hyllyjä katsellessa käy selväksi että viinitaloilla on kyseinen seikka hyvin tiedossa. Ajattelin lähteä googlaamaan tietoja aiheesta selvittääkseni asiaa, ja kyllähän siitä tietoja löytyy vaikka kuinka. Kaikki tuntuvat olevan yhtä mieltä siitä, että etiketti vaikuttaa ostopäätökseen, mutta en löytänyt mistään konkretttisia lukuja tai edes arvioita siitä, mikä on juuri etiketin vaikutuksen osuus päätöksenteossa.

Ostopäätökseen vaikuttaa ensisijaisesti tarve. Mihin tarkoitukseen viini on tällä kertaa tarkoitus hankkia? Hienoilla illallisilla tarjottavalle viinille asetetut vaatimukset ovat kovin erilaiset kuin opiskelijaporukan illanvietossa nautittavalle seurusteluviinille, ja tähän monet viininvalmistajat pyrkivätkin vaikuttamaan etiketillään. Yhtäältä vaikuttava tekijä on myös ostajan tausta: sukupuoli, ikä, koulutustaso, viinintuntemus jne. Erilaiset etiketit vetoavat yksinkertaiseti erilaisiin ihmisiin, ja viininvalmistajat huomioivatkin tämän melko hyvin, usein pohjautuen viinin potentiaalisimpaan kulttajaryhmään. Esimerkkinä toimikoot nuorille naisille suunnatut kuohuviinit, jotka ovat ulkoasultaan erittäin feminiinisiä ja miehille ehkä jopa luotaantyöntäviä.

Esimerkkejä Maison de Blancissa maistelluista viineistä, joiden etiketit ovat tavalla tai toisella vedonneet allekirjoittaneeseen: Domaine Fouassierin Les Chasseignes, Camins del Priorat, Schloss Gobelsburgin Grüner Veltliner ja Escarpmentin Kupe. Kuvat lainattu.


Yksi tärkeä tekijä etiketin vaikutuksessa on tuttuus. Tällä tarkoitan sitä, että etiketin jokin aspekti aiheuttaa kuluttajassa positiivisen turvallisuuden tunteen. Kyseessä saattaa olla mukava muisto lomamatkasta, jokin tuttu elokuva tai suloinen eläin. Ehkä osin myös lukuisissa ranskalaisissa viinietiketeissä oleva linnan kuva luo tunteen turvallisuudesta ja luotettavuudesta.

Etikettien on myös luonnollisesti tarkoitus erottua massasta ja jättää muistijälki kuluttajalle. Viinien tarjonta on niin valtavaa, että harvalle jää kaikkien hyvien viinien nimi mieleen, jolloin on viinintuottajan kannalta äärimmäisen tärkeää, että edes pullo ja etiketti jäävät mieleen. Kaikki meistä ovat kuulleet polkupyöräviinistä, mutta kuinka moni muistaa kyseisen viinin nimeä? Ja tämäkin on Alkon myyjän kannalta haastava tilanne, sillä polkupyöräviinejäkin on käsittääkseni ainakin kolmea eri sorttia.

Aiemmin, ennen kuin hurahdin viineihin täysin, oli etiketeillä suurempi merkitys tehdessäni ostopäätöstä Alkossa. Nykyisin etiketin vaikutus on pienempi, mutta jos emmin kahden muutoin yhtä houkuttelevan viinin välillä, on etiketti käytännössä se seikka joka kallistaa vaakakupin jommankumman viinin suuntaan. Nykyisin tykkään tosin ostella ja maistella lähinnä viinejä joissa on hyvin yksinkertainen ja eleetön tai muulla tavoin erityisen tyylikäs etiketti. Söpöjen eläinkuvien perusteella en ole tainnut valita viinejä sitten opiskelun alkuvuosien.

Esimerkkejä viiniestä joiden etiketit vetoavat minuun ja jotka saattaisin ostaa puhtaasti etiketin perusteella: Penfolds Grange, Leeuwin Estaten koko Art Series, Torresin Celeste ja tottakai maailman kaunein viinipullo, eli Perrier Jouët'n Belle Epoque. Kuvat lainattu.


Lähteet. People Buy the Wine Label, Not the Wine. Do They? ja Analysis of Wine Lable Design Aesthetics and the Correlation to Price.

0 kommenttia:

Lähetä kommentti